10 askeleen pikaopas keksinnön matkaan ideasta lisensoiduksi tuotteeksi
Tämä opas soveltuu erityisen hyvin oman idean lisensoimista suunnittelevalle keksijälle, jolla ei ole resursseja keksinnön kaupallistamiseen tai muuten kiinnostusta lähteä yrittäjäksi. Koska kyseessä on pikaopas, asiat on esitetty hyvin tiivistetyssä muodossa eikä niitä ole lähdetty tässä analysoimaan pitemmän kaavan mukaan.
Askel 1 Tutustu markkinoihin
Mene katsomaan löytyykö vastaavaa tuotetta kaupan hyllystä. Saat samalla näkemyksen tuotealueen nykytarjonnasta. Tee pikainen tutkimus Googlella ja patenttihauilla eri termein. Määritä onko idea uusi.
Etsi tuotteellesi potentiaalisia lisensoijia, yrityksiä joiden tuotevalikoimaan ideasi voisi sopia. Kirjoita ylös yritysten nimet.
Askel 2 Keksi markkinoita varten
Tarkkaile ja havainnoi markkinoita. Etsi ja tutustu yritysten toivomuslistoihin, jossa yritykset kertovat minkalaisia tuotteita he etsivät valikoimaansa.
Mieti miten voisit tehdä jostakin olemassa olevasta tuotteesta hieman paremman, lisätä siihen jotain uutta. Usein pienikin parannus riittää mainiosti. Edge-of-the-box -ajattelumalli, jossa ei lähdetä kehittämään täysin uutta (Out-of-the-box) vaan jalostetaan olemassa olevaa ratkaisua, on helpompi tapa lähteä liikkeelle ja kuluttajat ymmärtävät tuotteen edut helpommin.
Etsi puutteita ja ongelmia, esim. uutisista, raporteista, internetin keskustelupalstoilta yms.
Myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö yleensä tietää asiakkaiden ongelmat parhaiten.
Askel 3 Idean arviointi
Määritä vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
Onko idea kaupallistettavissa?
Mikä on kohdeyleisö? Mieluiten suuri myyntipotentiaali.
Onko tuote valmistettavissa? Paljonko se maksaisi? Se ei saa olla liian kallis valmistaa tai ostaa vaikka hyödyt olisivatkin kiistattomat.
Minkä ongelman idea ratkaisee? Tuotekolminaisuus, Ominaisuus-Etu-Hyöty. Esimerkkinä hammastahna: Hampaat pysyvät kunnossa (Hyöty), koska tahna ehkäisee reikiintymistä (Etu), jonka saa aikaan jokin tahnan ainesosa (Ominaisuus).
Yhden lauseen hyötyselvitys. Tämä on erittäin tärkeä kun lähdet esittelemään ideaasi muille ja siihen tutustutaan tarkemmin askeleessa 5.
Voit myös halutessasi arvioituttaa ideasi julkisella arviointiorganisaatiolla, esim Keksintösäätiollä.
Askel 4 Tuotteen henkiinherättäminen
Toimii näin vs. näyttää tältä -prototyypit. Tarvitsetko prototyypin? Muista että et myy tuotettasi, vaan sen hyötyä!
Loppukäyttäjän saama hyöty tai lisäarvo ratkaisee lopulta sen, pääseekö tuote markkinoille tai että tuleeko siitä menestys, ei pelkkä ulkonäkö, hyvä nimi tai mahtavat ominaisuudet.
Jos sinulla itselläsi ei ole tarvittavaa graafista osaamista, käytä ammattilaisen apua tehdessäsi varsinaisia piirustuksia.
Askel 5 Yhden lauseen hyötyselvitys kuluttajalle
Tiivistä idean hyödyt yhteen lauseeseen.
"Pullonkyljessä oleva mainostila lisääntyy 50%"
"Kuluttaja säästää x minuuttia verrattuna markkinoiden johtavaan tuotteeseen"
"Niska- ja hartiakipuja lievittävä itsehoitolaite"
"Puukko joka ei tylsy koskaan"
"Tussikynä joka ei sotke"
"Autonrenkaiden ekologinen ja erittäin tehokas kierrätysmenetelmä"
"Luonnollinen ja vähäkalorinen vitamiiniviherjuoma"
"Keittiöliinateline, joka poistaa keittiöliinan säilytyksen ikuisuusongelman hygieenisesti ja esteettisesti (Magisso)"
Jne.
Mitä lyhyempi ja ytimekkäämpi sekä maallikkotermein ilmaistu lause, sitä parempi.
Tämän hiomiseen kannattaa käyttää aikaa, koska siinä samalla sisäistää itsekin mitkä ovat ne tuotteen edut ja hyödyt, ja on sitten myös helpompi lähteä niistä muille kertomaan.
Muista myös tuotekolminaisuus, Ominaisuus-Etu-Hyöty.
Jatketaan tästä huomenna askelilla 6-10.
Tekoäly tiedostamattoman simulaationa
3 päivää sitten
Milloin se huominen on?
VastaaPoista