9. kesäkuuta 2010

10 askeleen pikaopas ideasta tuotteeksi: Osa 2

10 askeen pikaopas keksinnön matkaan ideasta lisensoiduksi tuotteeksi

Jatkoa eiliseen..

Askel 6 Myyntiesitteen voima

Välitä ideasti tehokkaasti A4:n (tai parin) muodossa.

Tärkein apuväline myydessä ideaa muille.

Visualisoi, ole luova, mutta älä tee esitteestä liian sekavaa äläkä esitä tylsiä kaavioita.

Yksinkertaista.

Yhden lauseen hyötyselvitys mukaan esitteeseen.

Jälleen kerran, jos sinulla itselläsi ei ole tarvittavaa graafista osaamista hyvälaatuisen myyntiesitteen luomista varten, käytä ehdottomasti ammattilaisen apua tässä vaiheessa.

Askel 7 Idean suojaaminen

Patentin ja mallinsuojan voima.

IP-strategia.

Etsi yrityksiä jotka ottavat vastaan ideoita avoimen innovaation kautta.

Mikään yritys ei halua huonoa julkisuutta idean ryöstämisestä aiheutuvasta oikeusjutusta.

Älä esittele keksintöäsi julkisesti messuilla, tiedotusvälineissä tai kirjoituksissa ennen kuin olet hakenut keksinnöllesi teollisoikeudellista suojaa, esim. patenttia. Mikäli julkistat keksintösi, sille ei enää myönnetä patenttia.

Mieti taas avuntarvetta. Tarvitsetko ammattiapua suojausprosessissa?

Muista aina säännöllisesti luetuttaa ja allekirjoituttaa päiväyksellä ideavihkosi tms. dokumenttisi jollain muulla henkilöllä. Säästä myös mahdolliset sähköpostikeskustelut. Näin voit tarvittaessa todistaa että olet tehnyt kyseisen idean tai keksinnön tiettynä ajankohtana. Tämän ansiosta selkäsi on turvattu mahdollisessa riita- tai ideanryöstötilanteessa.

Askel 8 Puhelu idean myymiseksi

Kenelle soittaa?

Mitä sanoa?

Etsi joku joka tarvitsee ideaasi (joku markkinointi- tai myyntiosastolla, ei liian korkealla organisaatiossa, se henkilö joka tulee tekemään työn, alihankintayritykset).

"Hei, olen tuotekehittäjä. Voitko sinä auttaa minua? Sain selville että tämä ja tämä kaipaisi parannusta..."

Älä myy puhelimessa mitään.

Älä paljasta enempää kun on tarve herättääksesi kiinnostuksen. Usein kiinnostus herää juuri silloin kun jättää kertomatta asioita ja vastapuolen omassa päässä alkaa raksuttamaan. Näin syntyneet aukot kaipaavat täytettä, joka löytyy juuri sinulta.

Kerro yhden lauseen hyötyselvitys.

Lähetä myyntiesite (email tai postitse) tai nettisivun osoite.

Askel 9 Lisensointisopimuksen neuvotteleminen

Sopimusehdot.

Rojaltihinnat.

Minimitakuu, vuotuinen vähimmäisrojalti (myy x yksikköä tai saan lisenssin takaisin).

Pidä pyyntö matalana.

Pyydä alkumaksua (sinulla on kenties ollut kuluja ja työaikaakin on mennyt paljon).

Ehkä pyydä maksamaan patentin (jos sellaista ei vielä ole, tai etenkin jos tavoitteena hankkia kansainvalinen patentti), koska lisenssisopimus oletettavasti tuottaa panostuksen takaisin lisensoijalle, vaikka patentti säilyykin sinun nimissäsi.

Parannuslauseke (sinä omistat keksintöön tehdyt parannukset).

Laji ja laajuus (yksinoikeus, maantieteellinen, kesto)

"Montako yksikköä voitte myydä ja paljonko voidaan tehdä rahaa? Minun täytyy ymmärtää myös teidän liiketoimintaanne paremmin"

Ehtojen läpikäynti.

Sopimus.

Askel 10 Onnistumismahdollisuuksien kasvattaminen

Lisensoijien valvonta.

Siirtyminen seuraavaan ideaan. Toista askeleet 1-9 uudestaan ja uudestaan.

Jos ideasi torjutaan, kysy miksi se torjuttiin. Oliko idea huono? Oliko markkinat tai tuotto-odotukset liian pienet? Eikö tuote sovi juuri teidän yrityksenne portfolioon?

Pyri saamaan palautetta.

Mieti voisitko kehittää ideastasi paremman version saamasi palautteen pohjalta.

Viimeinen ja tärkein ohje:

Älä missään tapauksessa anna torjumisen lannistaa itseäsi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti